Smilene sier alt. I 2018 la DNB Næringseiendom og oppstartmyggen Energy Control ut på en reise i eiendomsteknologiens verden. Siden den gang har Tommy Hagenes både vært reiseleder og en naturlig del av reisefølget.
– Det har vært en utrolig gøy og spennende reise, sier direktør for utvikling og digitalisering hos DNB Næringseiendom, Erlend Kaland Simonsen.
Eiendomsselskapets historie sammen med Energy Control går tilbake til 2017/2018.
– Vi var nok et av de første selskapene som valgte å satse på Tommy Hagenes og Energy Control, sier Simonsen.
Lanserte ville ideer
DNB er ikke bare landets og et av Nordens ledende finanshus, gjennom DNB Næringseiendom er de også én av landets virkelig store eiendomsaktører. De har en betydelig eiendomsportefølje bestående av kontor, hotell og kjøpesenter i flere av Norges største byer, samt i Sverige. Selskapet, som har hovedkontor i Bergen, har en både tydelig og ambisiøs digital strategi. De var derfor tidlig ute med å satse på eiendomsteknologi.
– Jeg ble kjent med Tommy (Hagenes red.anm.) allerede før han etablerte Energy Control. Da han sa opp jobben sin og begynte for seg selv, var vi derfor én av hans første kunder, sier Simonsen.
Energy Control bestod på dette tidspunktet av Tommy selv og hans bedre halvdel, Therese. DNB på sin side var og er et konsern med nesten i overkant av 10.000 ansatte og en årlig omsetning på flere titalls milliarder kroner. Simonsen forteller at Tommy allerede i første møte begynte med å utfordre selskapet.
– Han lanserte det mange sikkert ville sett på som noen ville ideer. Men vi er teknologioptimister, samtidig som vi hadde tiltro til Tommy. Vi sa derfor ja til å teste ut noen av ideene hans, sier Simonsen.
Fant 850 kvadratmeter
Selv om Energy Control i dag kanskje er mest kjent for smart, sensorbasert, energistyring av bygg, så begynte reisen for DNB sin del med 3D-skanning.
– Sammen med Energy Control har vi 3D-skannet svært mange av våre bygg. Dette har gitt oss fotorealistiske 3D-modeller som vært et svært nyttig verktøy i mange sammenhenger. Vi har brukt de både i prosjektering av rehab-jobber, i utleieprosesser, men selvsagt også i rene energi- og inneklimaprosjekter, sier Simonsen.
Et konkret eksempel på hva slik 3D-skanning kan bidra med, er da DNB skulle rehabilitere sin eiendom, Markeveien 1B, i Bergen sentrum.
– Dette er et eldre bygg med ulike, sammensatte, etasjeplan. I løpet av 3D-skanningen viste det seg faktisk at vi fant 850 kvadratmeter ekstra areal som ikke var tatt med i byggets opprinnelige areal, sier Simonsen.
Løftet tre energiklasser
Det sier seg selv at 850 kvadratmeter ekstra, tett på Torgallmenningen, ikke bare gir ekstra leieinntekter, det gir også bygget en betydelig høyere verdi.
3D-skanningen av bygget er kombinert med smarte sensorer, noe som gjør at DNB nå har en komplett «dollhouse-modell» av bygget, hvor de i sanntid kan overvåke både inneklima og energibruk, for å nevne noe. Alle data er åpne og deles med både leietakere og andre som trenger de.
– Kombinasjonen av skanning, sensorer og god fagkunnskap, gjør at vi i løpet av denne prosessen har løftet bygget hele tre energiklasser, sier Simonsen.
Fra kalender- til behovsstyrt
Mens reisen til DNB altså begynte med 3D-skanning, så har de i etterkant fulgt opp både med sensorer og samling av data i EC Dashboard.
– Energy Control har i løpet av de siste årene reist landet rundt for å samle data og gjør byggene våre smartere. Basert på det dette samarbeidet, er mange av byggene våre i dag behovsstyrte. De styres dermed ikke bare på kalender, men etter faktisk behov, sier Simonsen.
Dataene fra byggene samles i EC Dashboard, Energy Controls egenutviklede plattform for styring av bygg.
– Plattformen er et svært nyttig verktøy for vårt driftspersonell. Med noen kjappe tastetrykk får de full kontroll over byggene og varsler dersom noen verdier overstiges, sier Simonsen.
Stolt av reisen
Gründer og daglig leder i Energy Control, Tommy Hagene, skryter av DNB og den teknologireisen selskapet har gjennomført.
– At de turte å satse på en liten utfordrer som Energy Control, sier mye om DNB Næringseiendom. For store selskaper er det ofte vanskelig å snu seg rundt, men DNB har hatt en proaktiv tilnærming til ny teknologi. Markeveien-prosjektet er på mange måter et stjerneeksempel på hva som er mulig å få til når gårdeier og de ulike fagmiljøene drar i riktig retning. Vi er svært stolte over den reisen vi har vært gjennom og det samarbeidet vi har hatt og fortsatt har med DNB, sier Hagenes.